Josefin




Min berättelse:

Under min uppväxt har jag varit den snälla tjejen som aldrig säger något. Jag har alltid velat passa in och klä mig och se ut som alla andra. Men jag har ändå känt att jag inte har delat alla intressen med många andra tjejer. När jag var liten lekte jag mest med killar. Då blev det att jag började spela tv och data spel som inte andra tjejer gjorde i den utsträckningen som jag.

Jag har fått höra att jag har varit för tyst och inte vågat säga vad jag tycker.
Jag även umgås med dom personerna som andra inte har tyckt om, dom som har varit retade och utstötta för att dom inte är som alla andra. Men jag har aldrig sagt till mina andra kompisar att jag umgicks med dom personerna.

Jag har gjort det på min fritid, när ingen ser. När andra personer retar dom utstötta så har jag aldrig vågat säga emot. Jag aldrig har berättat att jag har tyckt att det är kul och umgås med som är annorlunda.

Så var det tills jag slutade 9:an. Men sedan förändrades mitt liv väldigt stort. Jag flyttade långt hemifrån för att börja på den estetiska linjen bild och form. Det var först då jag kände att det var okej att vara annorlunda, att man inte blir retad, för att umgås med dom som är mest populära och dom ”normala”. Då började mitt självförtroende växa mer och jag vågade prata mer. Även sluta tänka på att jag måste klä mig som alla andra.

Efter den tiden på gymnasiet har jag flyttat runt i Sverige för att studera olika utbildningar som inte är så vanliga att just tjejer studerar. Mycket har varit inom de estetiska ämnena och inom datorteknik. Nu det senaste så studerade jag Speldesign och grafik. De personerna jag har träffat där, har haft mer gemensamma intressen än tidigare dom som jag har umgåtts med tidigare. Såklart fanns det dom populära och dom som var mindre populära. Men då har jag vågat berätta att jag umgås
med dom som är speciella och dom som inte alla tycker om.

Jag har fått höra det av mina vänner ” Du är bra, för att du kan umgås med alla, du är alltid så, glad,snäll och vill att alla ska få vara med.”. Det känner jag att det är bra egenskaper. Det är något jag är riktigt stolt över med mig själv!! :)

Jag önskar allt vi alla kunde börja tänka på det att inte alltid lyssna på vad andra tycker om personen, utan själva bilda en uppfattning genom att umgås med personen.
Det är du som avgör!!

Comments